VELKOMMEN TIL RETAILTRENDS.DK – en blog om detailhandel og forbrugeradfærd med fokus på trends, strategi og koncepter

Cross channel-strategiHybridformatInnovationKonceptudviklingOmnichannelOplevelsessignaturTrends

Retailvention

De bedste retailere står som ‘gatekeepere’ for inspiration og værdier, som forbrugerne kan spejle sig i – samtidig med at de går foran markedet ved også at introducere kunderne for nye forbrugsmuligheder. Havde det fx ikke været for FDB’s (i dag Coop) mod og satsning på økologi tilbage i 1980’erne og 1990’erne, havde danskerne formentlig ikke været et af verdens mest økologispisende folkefærd. Og da e-handlen for alvor begyndte at tage fart blev den fysiske butik udråbt som den store taber – ikke mindst blev det traditionsrige stormagasin set på som en støvet dinosaurer, der hørte fortiden til. Sådan gik det bare ikke – både fordi forbrugerne slet ikke kan undvære fysiske butikker – men også fordi mange af de store stormagasiner (ikke mindst Macy’s) turde gå foran og investere massivt i teknologi og cross channel-kapaciteter, så synergi på tværs af kanaler i dag sikrer, at de har en meget bedre kundetilfredshed, share of wallet og forretningmæssig bæredygtighed end ellers veletablerede pureplayers på nettet.

Men der er også mange butikker og kæder, der ikke formår at indfri potentialet for at være markedspladser for nye idéer. Det er der selvfølgelig flere årsager til, men ofte handler det simpelthen om, at de har glemt at se sig selv som både produkt af og katalysator for tidsånden.

I slutningen af 2015 udgav vi bogen “RETAIL-RENÆSSANCE 2.0 – sådan genopfinder du den fysiske butik med oplevelser og omnichannel” hos Retail Institute Scandinavia. Et af vores hovedbudskaber heri er netop, at brands og butikker hele tiden må genopfinde sig selv for at forblive relevant. Dét kalder vi for ‘retailvention’.

Retailvention handler om at udvikle sit indholdsmix, så det afspejler de trends, der driver – og kan komme til at drive – markedet. Indholdet udgøres selvfølgelig af de varer, man sælger, men også af de serviceydelser og de oplevelser, butikken danner ramme om. Fordi trends er dynamiske, og fordi retail-appel langt hen ad vejen handler om nyhedsværdi, skal udviklingen af indholdsmixet foregå kontinuerligt.

Hybridformater engagerer på nye måder

Lige nu ser vi, hvordan idealet om retailvention har fået flere toneangivende retailbrands til at åbne såkaldte hybridbutikker. Her gentænker man ikke bare sig selv inden for detailhandlens traditionelle rammer, men inkorporerer andre faggrupper i konceptet. Som når frisører, baristaer, fotografer, fitness-instruktører, cykelsmede og sågar sundhedspersonale rykker ind i de fysiske butikker og hjælper med at forny disse som shoppingdestinationer for meget mere end udvekslingen af fysiske varer. De ekstraordinære servicer inviterer nemlig de besøgende til at hænge ud og bruge stederne på nye og engagerende måder. Og dét appellerer i en verden, hvor flere og flere transaktioner foregår via online-baserede kanaler, og forbrugerne har brug for nye påskud og lejligheder til at bruge de fysiske butikker.

Ét eksempel på tendensen er det britiske børnetøjsbrand Caramel Baby & Child, der i sin Notting Hill-butik har etableret en frisørsalon, hvor børn hver fredag kan blive klippet. Op til jul danner butikken også ramme om et fotostudie, hvor kunderne kan få taget portrætter af børnene i samme stil som brandets kampagnebilleder. Her er indsigten altså, at kunder, der er villige til betale over 100 pund for en kashmirsweater i børnestørrelse, sandsynligvis også er åbne for komplimenterende servicer, der på samme vis iscenesætter de små poder i den helt rigtige æstetik.

Retail trends Caramel Baby & Child

Tendensen kommer også til udtryk i de såkaldte ‘luxury superservice-flagskibe’, der med helstøbte pakker af luksusprodukter, overdådigt interiør og forskellige services lægger op til at forene shopping med velvære og afslapning. Dolce & Gabbanas mens only-flagskib på Londons Bond Street rummer fx en integreret barberservice, mens man i en anden af Mayfairs gader kan slappe af og nyde en drink i baren hos den eksklusive urproducent Bremont.

Der er dog vigtigt at understrege, at idealet om retailvention rækker langt ud over mode- og luksuskategorien. I Milano har konceptet Dr. Fleming fx gentænkt, hvad et apotek kan være. Her positioner man sig på flere måder som et alternativ til Italiens ofte ineffektive og bureaukratiske sundhedssystem – bl.a. ved at tilbyde sundhedstjek og æstetiske skønhedskonsultationer og ved at have psykologer, fysioterapeuter og diætister tilknyttet. Butikkens apotekere har endda mulighed for selv at analysere flere typer prøver in-store.

Retailtrends Dr. FLeming

Hos Nike er man gået så langt som til at tænke tre af sine butikker som deciderede fitness-centre. Første gang var i 2014, hvor man i Californiens Newport Beach slog dørene op til ”Nike Fashion Island”, der er forebeholdt kvinder. Udover kun at sælge brandets damelinje tilbyder man her gratis træning med håndklæder og vandflasker til fri afbenyttelse. In-store-motionsholdene udgøres bl.a. af yoga-timer og andre træningsprogrammer baseret på Nikes globale fitness community og den dertilhørende mobilapplikation ”Nike Training Club” (NTC). Kort tid efter Newport Beach-åbningen introducerede man også konceptet i i henholdsvis Shanghai og London.

Retail trends Nike Fashion Island

Mange flere retail trends og cases på vej…

Med ovenstående retail-innovationer byder vi velkommen til retailtrends.dk – vores nye blog om trends, butikskoncepter og forbrugeradfærd. Vi har valgt at kaste os over det dynamiske blog-format, fordi retail er et på alle måder dynamisk og fascinerende felt at beskæftige sig med. Et felt, hvor forbrugerne konstant konfronteres med en mangfoldighed af produkter og serviceydelser – og hvor virksomhederne konstant skal navigere i en mangfoldighed af strategier, hvormed disse produkter og services kan bringes frem til forbrugerne.

I næste uge fortsætter vi “retailvention”-temaet med fem trends til at genopfinde butikken version 2016. Skriver du dig op som abonnent på bloggen modtager du dem direkte – og ganske gratis – i din indbakke.

Next
5 TRENDS TIL AT INNOVERE BUTIKSOPLEVELSEN I 2016

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *