VIRTUAL REALITY – SÅDAN UDNYTTER RETAIL DEN HYPERAKTUELLE TEKNOLOGI

DisruptionInnovationKonceptudviklingMarkedsudviklingTeknologisk interventionTrends

Måske har du også lagt mærke til, at tech- og marketingbranchen lige nu er oversvømmet af billeder med folk med store sorte headsets, som kigger lettere dumt rundt og op i luften. Virtual reality har for alvor vundet momentum her i 2016 – som konsekvens af at teknologien bliver mere og mere tilgængelig og ikke længere er forbeholdt et nørdet gaming-miljø.

[Virtual reality er et tredimensionelt, computergenereret univers, som brugeren, fx via et headset, oplever at blive en del af…]

Men hvad kan virtual reality bidrage med i forhold til retail-oplevelsen? Vi har tidligere skrevet om, hvordan modebrandet TOMS har installeret VR-headsets i mere end 100 butikker. Her kan kunderne tage på en rejse til Peru, hvor TOMS – som en del af CSR-programmet “one-for-one” – donerer sko til skolebørn. Toms er blot én blandt flere retailere, som lige nu afprøver VR. Vi kigger her nærmere på et par andre eksempler for at give et indblik i, hvordan teknologien kan bruges i detailhandelsregi.

 Boligbrands tester virtuelle showrooms

Ikea introducerede for år tilbage augmented reality, der som en del af den svenske møbelgigants katalog gjorde det muligt at indsætte møbler virtuelt i ens eget hjem. I foråret tog Ikea skridtet videre til virtual reality. I hvert fald pilottester Ikea lige nu app’en “IKEA VR Experience” til HTC Vive (VR-udstyr, som brugeren selv skal have adgang til), som betyder, at kunden virtuelt kan opleve – dvs. bevæge sig rundt i – sit kommende køkken, før det købes. Testen kører til udgangen af august, og målsætningen er i første omgang at indsamle masser af kundefeedback, som skal bruges i det videre forløb med at udforske mulighederne inden for VR.

”Virtual reality udvikler sig hurtigt og i løbet af fem til ti år vil det være en integreret del af folks liv. Vi tror på, at virtual reality vil spille en stor rolle i vores kunders fremtid. For eksempel vil det én dag kunne blive brugt til at give kunderne mulighed for at prøve forskellige indretningsløsninger, før de køber dem.”

Jesper Brodin, Managing Director, IKEA Sverige

IKEA Virtual Reality experience, retail trends, Mette Skovgaard Frich & Mai Thomsen
(Foto: IKEA)

Ikea er ikke den eneste kæde, som afprøver virtual reality som visualiseringsværktøj for boligprojekter. I Shanghai positionerer boligfirmaet B&Q’s koncept ‘Vivid Homes’ sig på idéen om ”Do-It-With-Me” (DIWM) frem for det mere gængse ”Do-It-Yourself” (DIY). Det kommer til udtryk i en shoppingoplevelse inddelt i seks forskellige trin på tværs af kanaler og planlagt ud fra indsigter i målgruppens beslutnings- og købsproces. Det fjerde trin ”prøv dit nye hjem i reel størrelse” eksekveres fx in-store vha. en multisensorisk “Visualiser”, der kreerer en virtuel udgave af kundens kommende bolig. Iført 3D-briller kan man se, røre ved, bevæge sig rundt i og ændre designet, mens man også bliver eksponeret for dufte og lyde fra det fremtidige hjem.

Luksusbrands inviterer til modeshow på første række

Flere modebrands i luksussegmentet har gennem det seneste år givet ’helt almindelige mennesker’ mulighed for virtuelt at sidde med til ekstravagante modeshows rundt om i verden. Via speciallavede 3D-videoer og VR-headsets har lægmand kunnet få plads på første række og ofte også adgang til eksklusive backstage-kig. Amerikanske Rebecca Minkoff har været en af pionererne, og brandet fik i den forbindelse endda fremstillet specialdesignede Google Cardboards, som man solgte via sin e-butik. Et andet eksempel er det italienske modehus Balenciaga, som dette forår livestreamede sit modeshow i Paris i 360-grader via en speciallavet app, så alle modefans verden over kunne følge med hjemmefra med en smartphone og et VR-headset. På den måde er livestreaming altså med til at facilitere nye engagerende kundeoplevelser og ‘demokratisere’ de eksklusive modeevents.

rebecca minkoff virtual reality, retail trends, forbruger og detailhandelsekspert Mette Skovgaard Frich & Mai Thomsen
(Foto: Rebecca Minkoff)

Andre modebrands har brugt virtual reality til at løfte deres offline-butiksoplevelse. Hos Dior optog man fx de afsluttende forberedelser – som last minute-styling af modellerne – til sit modeshow i VR og gjorde efterfølgende oplevelsen tilgængelig for kunderne i udvalgte butikker via specialdesignede headsets navngivet ”Dior Eyes”. Amerikanske Tommy Hilfiger introducerede på lignende vis en VR-oplevelse i udvalgte af sine butikker sidste efterår. I særligt indrettede områder udstyret med VR-headsets inviterede man kunderne til at se modebrandets seneste modeshow i 3D med oplevelsen af at være der selv.

”Vi er drevet af en vision om at overgå forbrugernes forventninger, inspirere dem og tilbyde detailhandelsoplevelser, de aldrig troede var mulige. Gennem banebrydende virtuel reality-teknologi kan vi invitere kunderne til at opleve Hilfiger Collection-modeshowet fra et sæde på første række. Vi bruger virtual reality til at åbne døren til en unik del af vores verden ved at koble forbrugerne i vores butikker direkte sammen med en af vores største brandbegivenheder hver sæson.”

Daniel Grieder, CEO, Tommy Hilfiger

Tommy Hilfiger flagship virtual reality, retail trends, Mette Skovgaard Frich, Mai Thomsen
(Foto: Tommy Hilfiger)

Verdens første VR-stormagasin er i luften

Vanen tro går også e-handelsmastodonten eBay forrest på området – denne gang i samarbejde med det australske stormagasin Myer. Tidligere i år resulterede samarbejdet i verdens første VR-baserede stormagasin. Det tredimensionelle indkøbsunivers giver kunderne mulighed for at browse rundt mellem forskellige varekategorier og 12.500 produkter i en mind map-agtig brugerflade.

Den digitale butiksoplevelse bliver mere præcist muliggjort gennem en app, som fungerer med VR-briller som Google Cardboard og Samsung’s Gear VR. I forbindelse med lanceringen af det virtuelle stormagasin forærede eBay og Myer 20.000 såkaldte ’shopticals’ væk for at få folk til at afprøve ’fremtidens shoppingoplevelse’.

”Det har været vigtigt for os, at vi ikke bare replicerede e-handelsoplevelsen i et virtuelt miljø. Vi tager de bedste elementer fra traditionel detailhandel og udvider dem for at forbedre browsing, udvalg, personalisering og effektivitet.”

Jooman Park, Managing Director, eBay Australia og New Zealand

Hvordan navigerer man så i det virtuelle stormagasin? Det gør man med øjnene. Via såkaldt ’Sight Search technology’, der udviklet af eBay, fastholder man blot blikket på en vare i nogle sekunder for at ‘zoome’ ind på den eller putte den i den virtuelle indkøbskurv. Inden for hver kategori kan man se top 100-produkter i 3D-udgaver. Og over tid personaliseres brugernes besøg i VR-butikken mere og mere takket være en algoritme, der tilpasser universet til den enkeltes shoppingpræferencer baseret på registreringer af brugerens tidligere adfærd.

 

 

Previous
V-COMMERCE – FREMTIDENS RETAIL-MODEL?
Next
BERLIN: NÅR RETAIL FOR ALVOR BIDRAGER TIL BYUDVIKLINGEN

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *