MERE VIDEN

Vi guider dig til de bedste kilder til at blive klogere på detailhandlen og dens forbrugere

Det går ofte rigtig stærkt i detailhandelsbranchen, der hele tiden influeres af alt fra ny teknologi og modetrends til politiske dagsordner og økonomiske konjunkturer. Vil man blive ved med at være relevant, gælder det om konstant at holde et vågent øje med udviklingen og løbende vurdere, om innovationerne kan få betydning for ens egen forretning.

Men der er også rigtig mange nyhedskanaler derude, og det kan være svært at vurdere, hvor man kan høste netop den viden, der er værd at omsætte i praksis. Vi har gennem en årrække beskæftiget os med at trævle fagspecifikke kilder igennem efter nyheder, trends og analyser relateret til detailhandelsudvikling og forbrugeradfærd.

Nedenfor vi dig et overblik over nogle af vores kilder til at blive klogere på detailhandlen og dens forbrugere – hvad enten det gælder omnichannel, convenience, Big Data, shoppermarketing eller konceptudvikling. Tanken er, at denne side skal fungere som et shortcut i din fremtidige desk research.


Nyheder (tilbydes også som nyhedsbreve)
  • DETAILFOLKEt dagligt og gratis nyhedsoverblik over tiltag og begivenheder i den danske – og i nogen grad også internationale – detailhandel. Nyhederne udvælges bredt og dækker de fleste retailbrancher.
  • DANSK HANDELSBLADSpecialiseret i den danske dagligvarebranche. Nogle af nyhederne kræver log-in og betaling for at læse, men nyhedsbrevet Retail News er gratis at abonnere på. Det er også her du får det bedste overblik over de danske dagligvarekoncerner og deres forskellige kæder.
  • FASHION FORUMDen danske online-platform poster hver dag nyheder fra både den internationale og danske modebranche. Her er masser af viden at høste om brands, marketing, analyser, teknologisk innovation og ikke mindst bæredygtighed.
  • FOOD CULTUREHenvender sig primært til retailere og producenter inden for daglig-varebranchen, men udmærker sig især ved ofte at gå i dybden med emner relateret til forbrugernes adfærd. Her er der derfor relevante indsigter at hente om økologi, sundhed, madspild og andre vigtige tendenser.
  • MARKETSvenskerne er på mange områder langt fremme, hvad angår detailhandelsudvikling, så det kan godt betale sig at kigge dem over skulderen. Det kan du gøre på market.se, der dog delvist fungerer som et betalingsmedie. Men selvom du ikke tegner et abonnement, kan du sagtens bruge siden til at få overblik over og leads til både relevante svenske og internationale nyheder.
  • SCANDINAVIAN RETAILBetalingsbaseret nyhedssite, som hver dag opsamler og på engelsk viderebringer de vigtigste detailhandelsnyheder fra Danmark, Norge, Sverige og Finland.
  • PLANET RETAILHer kan du holde øje med de helt store internationale detailhandelsspillere som Walmart, Carrefour og Amazon og samtidig blive klog på udviklingen på forskellige markeder. Nyhedsdækningen er primært strategisk orienteret, men kræver, at man betaler for en log-in-adgang.
  • NRFDen amerikanske National Retail Federation, der bl.a. står bag verdens største detailhandelskonference, udgiver en hel række af daglige nyhedsbreve, som udmærker sig ved at linke videre til uddybende artikler på andre medier. Nyhedsbrevet NRF Smartbrief giver det bedste overblik over bevægelser i amerikansk detailhandel. 
  • LUXURY DAILYFokuserer på tiltag fra internationale luksusbrands inden for bl.a. mode, ure, smykker, biler og hoteller. Artiklernes vinkel er typisk marketing-orienteret.
  • GLOBAL E-COMMERCE FACTSMonitorerer det internationale marked for e-handel gennem nyhedsdækningen af alt fra analyser, tiltag fra pureplayers og omnichannel-initiativer. Et godt sted at få overblik over udviklingen inden for digitaliseret detailhandel.
Trends og innovation
  • RETAIL INNOVATIONSDet internationale netværk af retail-eksperter Ebeltoft Group indsamler hvert år de bedste og mest innovative koncepter fra hele verden i publikationen ‘Retail Innovations’ – vi linker her til den nyeste udgave, som du kan downloade helt gratis.
  • SPRINGWISEEn database med innovative forretningsidéer indsamlet af trendspottere fra hele verden, som desværre blev betalingsbaseret for et par år siden. De kreative koncepter, siden præsenterer, er ikke afgrænset til retail og forbrug, men der alligevel masser af leads til trends og cases.
  • RETAIL DESIGN BLOGEn hjemmeside spækket med billedmateriale på butikker, emballage, visuel merchandising og meget mere, der især kan bruges i konceptudviklingens kreative faser. Casene får ikke mange ord med på vejen, men den visuelle fremstilling taler langt hen ad vejen også for sig selv.
  • TRENDWATCHING: Udgiver hver måned en gratis trendbriefing med temaer inden for fremtidens forbrugeradfærd og forretningsmodeller.
Analyser
  • COOP ANALYSEHer finder du alverdens små analyser af dagligvareforbrugernes holdninger og adfærd, som den danske dagligvarekoncern Coop løbende laver og lægger ud. Coop Analyse giver også adgang til et såkaldt Mad-O-Meter, der måler, hvad danskerne spiser til de forskellige måltider – og dermed også, hvad de køber.
  • DELOITTE: Det internationale analyse- og revisionshus Deloitte producerer hvert år forskellige analyserapporter inden for retail og consumer products, hvoraf mange er til gratis download. For eksempel udgiver de hvert år i januar ”Global Powers of Retailing”, som lister og undersøger de 250 største retailere i verden.
  • NIELSEN: Det internationale analysehus Nielsen giver på deres insight-side adgang til masser af analyseresultater inden for bl.a. consumer, innovation og mobile. Du kan skrive dig op til deres gratis nyhedsbrev og hver uge få hurtigt overblik over nye publicerede emner.
  • THINK WITH GOOGLESøgemaskinen Google har masser af data på digital medie- og forbrugeradfærd, som man her giver indblik i gennem artikler og infografer med indsigter, perspektiver og kreativ inspiration.